Olympia en Delphi

8 juni 2015 - Delphi, Griekenland

08 juni 2015 - Naarmate de reis vordert merken we dat we steeds minder zin hebben om een stukje te schrijven, hoe dat komt ? omstandigheden en daar laat ik het maar even bij. (de groep is heel gezellig hoor)

We zijn van Koroni naar Olympia getrokken en dat was een beetje een saaie weg met weinig stopplaatsen en daar valt dan ook verder weinig over te vertellen. In Olympia is het museum de moeite waard en we wisten precies waar we moesten kijken want de avond daarvoor was de heer Hans Teuwen bij ons op de camping gekomen om het een en ander te vertellen over Olympia. Hans is geschiedenis leraar op een gymnasium in Nederland geweest en woont na zijn pensionering ca 6 maanden per jaar in Griekenland. Na het museum nog even de opgravingen bekeken en het is jammer dat we daar niet wat meer uitleg bijkregen zodat het meer gaat leven. Bordjes zeggen wel iets, als ze er hingen, maar toch niet alles. Zonder deze uitleg blijft het gewoon een hoop oude stenen. Als je de ware grootte van die stenen ziet denk ik wel eens hoe hebben ze dat op elkaar gekregen.

Na Olympia was het de beurt aan Delphi en dat was weer een prachtige rit met als bijzonderheid de brug over de golf van Patras. Dit is de grootste tuibrug van Europa. Als je dus uit de Middellandse zee de golf van Patra invaart onder de brug doorgaat en doorvaart kom je weer uit bij het kanaal van Korinthie. Delphi ligt op ca 450 mtr en onze camping op ca 350 mtr. We hebben vanaf onze plaats dan ook een schitterend uitzicht over de golf van Patra en de bergen en de dalen. Vandaag met de yaxi naar Delphi geweest en we hebben hier de opgravingen gelaten voor wat ze zijn en hebben lekker door Delphi gewandeld, heerlijk geluncht en toen weer met de taxi terug. De opgravingen en het museum hebben we in 2010 ook gedaan met een gids en dat zit nog goed in het geheugen. Je zult misschien merken dat ik bepaalde plaatsnamen soms weer anders schrijf. Patra kan ook Patras zijnen Delphi wordt ook wel als Delfi of op zijn Europees Grieks Delfio geschreven. Over het griekse alphabet zullen we het maar helemaal niet hebben. Voorbeeld Een griekse P is bij ons een R een dakje is bij ons een L .

Morgen trekken we weer verder . Groetjes Kees en Sjouktje

1. Paul en Carin:
    8 juni 2015
    Ja, Griekenland heeft veel oude en grote stenen, het een is mooier/ interessanter dan het ander.....
    Wij gaan as. Zaterdag weer naar huis, in etappes. Hebben het prima naar ons zin en zijn al weer een poosje voorzien van goed weer. Jullie nog veel reisplezier, groetjes, Paul en Carin
  2. Henk de Wit:
    9 juni 2015
    Prachtig weer de foto,s , leuk om sommige plekken op jouw foto's weer te zien na zoveel jaren..
  3. Truus en wim leeuwenkamp:
    9 juni 2015
    we zijn benieuwd naar jullie verhalen bij thuiskomst. Wanneer ook al weer? Toch voor de Kerst.
    Groetjes, Truus