Rome, Napels en Pompei

10 mei 2016 - Pompei, Italië

Rome, 6 mei 2016. Vandaag op de fiets naar Rome. Vanaf de camping is het ongeveer 17 km om in het Vaticaan te komen. Het eerste stukje van ca 3 km is samen met auto’s en daarna een prachtig fietspad op de dijk van de rivier de Tiber. Het laatste stuk is natuurlijk dwars door de stad en wederom tussen de auto’s door laveren en dan bereik je het Vaticaan. We zijn niet naar binnen gegaan omdat we dit al diverse keren hebben mogen bewonderen en er stonden weer grote rijen voor de entree dus hebben we dit voorbij laten gaan. Als je met je gezicht naar het Vaticaan staat zie je links en rechts de pilaren galerijen. Aan het einde van de linker galerij zie je een trap en dat is de toegang tot de Friese kerk. Hier wordt iedere zondag een kerkdienst gehouden in het Nederlands. De moeite waard om dit eens op een zondag te bezoeken. Dwars door de stad en door de vele kleine straatjes verder gegaan naar de Trevi fonteinen en onderweg nog weer de nodige bezienswaardigheden gezien.  Jammer ¾ van de Trevi fonteinen is ingepakt i.v.m. restauratie. Weet niet of dit het gevolg is van de vernielingen gedaan door “Feyenoord supporters”. Vervolgens zijn we even heerlijk gaan lunchen in een van de zeer vele eetgelegenheden. Daarna door naar het Piazza di Popolo. Hier vandaan hebben we de terug reis weer aanvaard  naar de camping en na in totaal 46 km hebben we de camping weer bereikt.

Rome, 07 mei 2016 Vandaag een rust-wasdag. We zijn nu 8 dagen onderweg, ja en dan moet de was weer eens gedaan worden willen we nog een schone onderbroek hebben de komende dagen. Het was weer een prachtige dag met in de middag even een heel klein buitje. Goed voor het stof of moet ik zeggen tegen het stof. Morgen rijden we verder. Nu gaat alles nieuw voor ons worden want we zijn nog nooit verder in Italië geweest dan Rome.

Napels. 08 mei 2016 Een rustig tochtje tot we in de buurt van Napels komen, grote stad en veel afslagen en maar wenden en keren en de nodige omleidingen maar we komen keurig aan op de camping. de rest van de dag rust en verkennen wat de de omgeving ons verder brengt. Camping simpel maar wel schoon sanitair.

Napels 09 mei 2016. We moeten ca. 900 mtr. lopen om met de metro naar het centrum van de stad te gaan. Kaartjes gekocht voor de heen en terug reis. De voorlichting was goed, ontvangen van een andere Nederlander, maar niet dat je het kaartje meteen bij de ingang van het station moest afstempelen. Dus stonden wij in de metro en zagen nergens een stempelautomaat in de metro. Navraag in ons beste Italiaans wees dus uit dat wij dat boven moesten doen. Metro vertrok na 2 minuten maar dat haalden we dus niet meer. Gegokt dat we niet gecontroleerd zouden worden en dat bleek ook zo, dus illegaal gereisd maar wel een paar kaartjes over. Napels is een oude, vieze stad, veel kathedralen waren gesloten en ze hebben wel veel leuke straatjes en zat punten waar je een stukje pizza of andere snacks kan kopen. Weinig restaurantjes met een gezellig terrasje. Uiteindelijk wel wat gevonden. Om het simpel te houden een hamburger met salade  en frietjes besteld. Het plaatje zag er anders uit dan dat we kregen voorgeschoteld . Hamburger normale formaat maar het broodje was heel bijzonder. 2 x zo groot als normaal en heerlijk gegratineerd met kaas.  Bijzonder was ook dat de camping gesitueerd was in de krater van de Vulkaan Solfatera waar nog een paar bronnen actief zijn. Kokende modderbaden en stoom uit de grond op diverse plaatsen. Vreemd dat je over de as heen loopt in de krater.

Pompeï  10 mei 2016. We hebben vandaag maar 45 km gereden om in Pompeï te komen. Camping is precies tegenover de uitgang van de ruïnes maar nog nooit zo’n klein plekje gehad. . Naast de camper een stukje grond van 1 meter en dat is het.  Ieder plekje wordt benut voor parking  omdat je precies tegenover de ingang zit en iedere meter brengt dus geld op. Ieder vrij plekje op de camping staan auto’s wat het moeilijk maakt om op het plekje te komen en morgen weer te vertrekken. Vanmiddag besloten ohm de ruïnes te bekijken en morgen maar weer verder te rijden. De ruïnes zijn veel groter als we in ons hoofd hebben. Het is een zeer uitgebreid terrein en  verbazend zoveel als men uiteindelijk onder het zand en de lava hebben opgegraven. Toch wel bijzonder om hier rond te lopen. Is het nu Napels zien en dan sterven of is het eerst Pompeï zien en dan sterven.  Niet dat we dat van plan zijn want we hopen nog lang te leven in goede gezondheid. Vandaag trouwens voor het eerst de airco aangehad en hij werkt uitstekend. De temperaturen beginnen nu op te lopen en dan is het heerlijk dat we de camper kunnen koelen. Helaas heeft gisteren de hordeur het begeven maar ga morgen proberen dit te repareren. Heb nieuw draad bij me. Het is weer het zelfde met die goedkope deuren die de fabrikant erin zet. Touwtje breekt en dan heb je niets meer. Speciaal nylondraad meegenomen. Het repareren kost wel een halve dag want de deur moet volledig uit elkaar. Morgen rijden we verder.

1. Truus en wim leeuwenkamp:
    11 mei 2016
    jullie hebben al weer een heleboel gezien, nog veel reisgenoegens en groetjes, Truus