terug van Berlijn

17 november 2014 - Bunschoten-Spakenburg, Nederland

Hallo,

Helaas is het maar bij een berichtje uit Berlijn gebleven. In het eerste berichtje schreef ik al dat ik 10 cm korter was geworden en dat heeft zich doorgezet.

We hebben op dag 2 de Reichtag bezocht, hiervoor moet je je van te voren melden via internet en je krijgt dan een bevestiging of afwijzing. Wij kregen een bevestiging en konden 's morgen op de aangevraagde tijd terecht. Kwartier van te voren melden. Wij waren 40 minuten te vroeg maar omdat het niet zo druk was konden we vroeger naar binnen.Ze hebben op het dak een koepel gebouwd (van glas en spiegels)en daar kan je in hebt dan een prachtig uitzicht over Berlijn en tevens kan je naar beneden kijken in de vergaderzaal van het duitse parlement, nu geen vergadering. De spiegels vangen het zonlicht op en door hun stand weerkaatsen ze dit de vergaderzaal in zodat er minder lampen hoeven te branden. De regeringsgebouwen die eromheen staan, en dat zijn er vele, zijn lelijke betonblokken met ramen. Met openbaar vervoer maar het museum eiland gegaan en daar het Pergamonmuseum bezocht. Op het museum eiland zijn wel 5 musea gevestigd en het is ook echt een eiland in de Spree. In dit museum veel uit de oude geschiedenis van het midden oosten te zien. (nu Turkije, Irak en Syrië)

Net na de middag een rondvaart op de Spree gemaakt en tevens een lichte lunch gebruikt op de rondvaart. Heerlijk even niet op je benen staan. Alexanderplatz bezocht en de bedoeling was dat we ook nog de Berliner Fernsehturm zouden beklimmen met een restaurant op 203 meter. Helaas was het erg nevelig en konden we vandaag het restaurant niet niet zien dus konden we ook niet erg van het uitzicht genieten , dus dit maar overgeslagen, misschien morgen.

's Avonds een heerlijk restaurantje gevonden op 50 mtr van het hotel en hier heerlijk gegeten. Na zo'n dag slenteren hadden we geen zin meer om de stad in te gaan.

Volgende morgen weer gezond op en na een stevig ontbijt, broodjes, scrambled egg, kleine gehaktballetjes, worstjes, gebakken spek en  een glaasje jus, de stad weer in. Eerst naar het Mauerpark  en dat viel tegen. Je ziet wel overal aangegeven waar de muur heeft gelopen en hier stond nog een stukje van 30 meter en dan nog een stuk aangegeven met stalen staven die rechtop uit de grond kwamen. dan moest er nog een heel park zijn en dat was dood gewoon een park. Dus op naar het Joodse Museum. Dit museum is totaal verbouwd en er zijn giga gebouwen naast gebouwd en de opzet daarvan ging aan ons volledig voorbij. Lange hoge gangen die dwars op elkaar stonden en  soms een nisje met erg weinig foto's en voorwerpen. Een gigantische trap, of lift brengt je dan naar de 2e verdieping en hier begint dan de geschiedenis van de joden, zeg maar 1.000 jaar geleden. Als je de route volgde liep de door de gehele geschiedenis tot aan heden. Wij vonden het deel van zeg maar na de 1e wereldoorlog tot na de 2e wereldoorlog het interessants. Van hier naar de East Side Gallery en als je in Berlijn bent mag je dit niet missen. Hier staat nog een heel stuk muur maar is volledig met prachtige graffiti beschilderd. De mooiste taferelen staan er op. Markthallen Neun und Klunkerkranich stonden ook nog op het programma maar vanwege tijdgebrek hebben we dat overgeslagen. Wel zijn we nog even naar het op 1 na grootste warenhuis, KaDeWe, geweest. 60.000 m2 winkeloppervlak. Helaas en toch ook blij dat we morgen weer naar huis gaan want de vermoeidheid slaat toe.

Zal vanmiddag nog wat foto's  uploaden.

groetjes   Kesj

1. H. de wit:
    17 november 2014
    Veel bekende foto's van plekjes waar wij ook geweest zijn.