Toledo

2 mei 2014 - Toledo, Spanje

Hallo, 30 april 2014

Vandaag stond het kloosterpaleis of paleisklooster op het programma. In El Escorial heeft Phillips de II, 1563 – 1584,  een paleis laten bouwen, Real Sitio de San Lorenzo de El Escorial dat meteen ook een klooster was. Later zijn daar nog weer vleugels aan gebouwd voor zijn zonen. Het geheel werd dus een zeer kolossaal pand en nu in gebruik als museum.

Het museumcomplex staat vol met kunstwerken en schilderijen o.a. van veel Vlaamse schilders maar volgens mij staan daar ook Hollandse meesters bij. In ieder geval een prachtige verzameling. Helaas is het verboden om foto’s te maken maar de meeste weten intussen wel dat ik dan toch stiekem wel wat foto’s maak. Helaas is dan de kwaliteit niet altijd top maar iets is beter dan niets.

Morgen vertrekken we want de camping is nu i.p.v. € 18.00 opgetrokken naar €  38.00 per nacht. Waarom ??? heel simpel 01 mei is hier een feestdag en alle Spanjaarden knopen er dan maar een lang weekend aan vast en dus loopt deze middag de camping vol met als gevolg deze prijsverhoging.

Zal nog even wat foto’s op het net zetten en dan morgen een berichtje vanuit Toledo en daar zal de prijs ook wel omhoog gegaan zijn. Jammer maar het is niet anders.

Groeten uit een zonnig Madrid,

Kees en Sjouktje (kesj)

Vrienden, 01 en 02 mei 2014

Gisteren dus verplaatst naar Toledo, een afstand van ca. 124 km. We vertrokken om 10.00 uur en waren om 11.45 uur op de camping in Toledo incl. een koffiestopje.

Onderweg viel het ons op dat het landschap vlakker werd. De bergen verdwijnen en het is nu een glooiend landschap geworden en ook dat heeft zijn charmes. De camping in Toledo, El Greco is uitstekend. Mooi en schoon sanitair en rustig. Hier aanmerkelijk minder Spanjaarden dan op El Escorial. Deze camping doet aan geen enkel kortingsprogramma mee en daar is de prijs dan ook naar. (ca. €  30.00 per nacht) ’s Avonds lekker in het restaurant gegeten en beide kozen we voor het dagmenu van €  14,00. Glaasjes wijn en bier erbij, wat willen we nog meer. Koffie en thee na. De rekening was een meevaller want daar stond €  30,00 op.

Vanmorgen rustig aan gedaan want naar de stad is het ca 2,5 km en dat gaan we op de fiets afleggen. Toledo ligt op een heuvel dus er moest wel even geklommen worden. De oude stad is geheel ommuurd en is eigenlijk nog mooier dan Madrid. Misschien omdat het iets compacter is. Ook vandaag weer wat beleefd wat niet normaal is. Om 12.50 uur een terrasje opgezocht om wat te drinken en te eten. We wilden dus iets bestellen en dat ging niet want de keuken was gesloten om schoon te maken. Om 13.00 of 13.30 uur ging hij weer open maar we konden alvast wel wat te drinken bestellen. Toen dit op was  om 13.00 uur gevraagd of we wat konden bestellen. Geïrriteerd antwoorde ze dat dat nog niet kon. Heb toen maar de rekening gevraagd en doorgelopen naar een ander terras. Daar konden we wel wat bestellen en deden dat dan ook. Drinken werd gebracht en dus even wachten op het eten. Intussen waren andere mensen die na ons gekomen waren al wel voorzien van eten. Na enige tijd zei ik tegen Sjouk: “het gaat vandaag niet lukken”. Dus de rekening maar gevraagd en daar stond ons eten en drinken op. Hallo beste vriend, dat drinken wil ik wel betalen maar dat eten hebben we niet gekregen dus dat betaal ik ook niet. Geen slimme ober want ik had alsnog het eten laten komen. Nee hij schrapte dat en met alleen het drinken betalen waren we klaar. Honger, dat viel mee want bij iedere keer drinken krijg je ook een vooraf hapje. Dus er zat iets in onze maag en 3 x vonden we te gek worden en we dachten dan eten we vanmiddag maar wat vroeger. Op het menu staat zalm van de grill met bloemkool en sla en gebakken aardappeltjes. Restjes, want de supermarkten waren gisteren gesloten en op rij-dagen vullen wij normaal gesproken onze voorraad aan. Morgen we een stukje verder en gaan we de natuur is. Camping ligt bij een plaatsje met ca. 1.000 inwoners. Relaxen en van de zon genieten.

Groetjes

Kesj

1. Truus en wim leeuwenkamp:
    3 mei 2014
    schandalig dat ze de prijs verhoogd hadden. Kunnen jullie weer een ijsje minder kopen. Groetjes, Truus