Aboboreias

7 juni 2014

Hallo,06 juni 2014

Hier weer even een berichtje vanuit Castelo de Vide. Onderweg hier naar toe hebben we een omweg gemaakt en hebben over zeer kleine wegen gereden. Je kent ze wel de gele en witte weggetjes op de landkaarten. Want ook onderweg van de enen overnachtingsplaats naar de volgende proberen we zo veel mogelijk te genieten en dat kan ook omdat we maar weinig  kilometers afleggen op een reisdag. Castelo de Vide is een prachtig stadje gebouwd op een berg en de camping ligt daar 5,5, km vandaan. Op de camping hebben ze een wandelroute dwars door de natuur en we moesten een halve berg op en aan de andere kant er weer af. Aangekomen bij het dorp moesten we weer klimmen en het dorp barst van de trappen en schuin oplopende wegen. Hoe smal de straatjes ook zijn, als er een auto door kan rijdt hij er ook door. Soms is het gewoon zo smal dat er aan iedere kant maar 10 cm over is. Vandaag was het een bewolkte dag en dus ideaal om te wandelen. Helaas is het aan het begin van de avond gaan regenen en dat doet het nu nog steeds. (21.00 uur) Morgen vertrekken we weer en moeten dan weer ca 100 km rijden en de volgende camping ligt ca 8,5 km boven Tomar.

Groeten, Kees en Sjouktje

Hallo, 07 juni 2014

We hebben weer een dagje gereden en zijn via allerlei binnenwegen weer op onze bestemming aangekomen. We staan op camping Pelinos in Aboboreias, dat is 8 km boven Tomar. Het is weer een kleine camping met jonge Nederlandse eigenaren. Zij hebben deze camping 3,5 jaar geleden gekocht van de vorige Nederlandse eigenaren en als ik het zo bekijk zit er niet veel ondernemingsgeest is. Er is heel veel van te maken maar ze zijn niet erg ondernemend in mijn ogen. Weten niet wat ze moeten, uitbreiden of alles zo laten.  Ik wist het wel.

Vandaag weer een prachtige rit gehad langs prachtige wegen en het valt ons op dat er veel stuwdammen in Portugal zijn. Vandaag zijn we weer over een stuwdam gereden en bij bijna alle stuwdammen wordt stroom opgewekt en ook voor de watervoorziening is het van wezenlijk belang. Het landschap kan op zo’n kort ritje als vandaag, ca. 100 km, zeer sterk wisselen. Zo rijdt je door een landbouwgebied met veel graan en dan weer druiven of olijven en dan weer afgewisseld met bos of een prachtige ruige hoogvlakte. We merken dat we een beetje vakantie moe beginnen te worden want we zouden hier naar Tomar gaan maar we zeggen al moeten we weer zo’n kerk bezoeken, ze zijn mijn of meer toch hetzelfde. Morgen dus maar een rustig dagje en dan maar weer verder naar Coimbra en daar moeten we dan maar weer eens een stadje bezoeken.

Zal nog wat foto’s toevoegen.