Dresden

26 april 2015 - Dresden, Duitsland

24 april 2015 = Vandaag dus heerlijk een stukje langs de Elbe gefietst en even in Schönebeck rondgeneusd. Er was daar een wand wel 10 meter hoog waar ze takken in steken en dan bronwater langs laten lopen. Dit water bevat veel Fluoride 1, 1 mg/l,  Mangaan, 0.07 mg/l, Bromide 7.50mg/l en jodium 0.02 mg /l. Als je langs deze wand loopt proef je de jodium, een beetje zoute smaak. Heel bijzonder. Zie de foto.

Je kan prachtig fietsen langs de Elbe en de Alter Elbe. Weet het niet zeker maar denk dat de Alter Elbe de vroegere loop van de rivier was en dat deze dus omgelegd is en de rivier daardoor dus wat rechter is geworden. We hebben de tekens van de overstroming van 2013 overal gezien. De hoogste stand is echter van 1845. Prachtige vakwerkhuizen langs de Elbe in Schönebeck .

Het weer was weer uitstekend en heb terug op de camping zelfs met ontbloot bovenlijf gezeten. Vanavond lekker gegeten, zelf gekookt, zalm, gebakken aardappeltjes, sla en gekookte wortelen. De wortelen die we hier gekocht hebben zijn veel lekkerder van smaak dan die we thuis kopen. Het internet hier is zeer slecht en dat resulteert in het feit dat we de E-mail slecht binnen komt en het is dus een wonder dat we gisteren weer een bericht de lucht in hebben gekregen.

25 april 2015 – Dresden

Vanmorgen rustig vertrokken met een heerlijk zonnetje maar al gauw trok de hemel dicht en werd het een beetje sluierbewolking met af en toe een waterig zonnetje. Broeierig en warm maar tijdens het rijden lekker de airco aan en prachtige wegen. Gelukkig in Duitsland nu nog tolvrij. Om 12.50 stonden we op de camping in Dresden – Mockritz. I.v.m. de weersverwachting, regen, besloten om vanmiddag Dresden in te gaan. Met de bus voor de deur en in een kwartier in het centrum.

De neue Altstad is modern maar als je goed kijkt zie je dat de oude flats gemoderniseerd zijn. Dan kom je op een plein en denk je dat je op de kerstmarkt loopt. Het enige verschil is dat er bijna allemaal vreet-tenten staan.Veel van de oude gebouwen zijn gebouwd van kalk-zandsteen en jammer dat dit nog erg zwart is en gedeeltelijk is schoongemaakt. Boven aardig schoon en op de volgende foto isd de toren helemaal  zwart.

Om in de Alt-stad te komen moeten we de Elbe oversteken en dat geeft weer een ander beeld van deze stad. Wij vonden het niets bijzonders en vonden het nieuwe centrum gezelliger. Maar smaken verschillen. Wat we verder in deze stad gaan ondernemen hangt af van het weer.

Deze kwamen ook nog tegen, een overblijfsel van het oude Oost-Duitsland in een nieuw jasje. Op dit plein nog even een glaasje gedronken en toen maar weer terug naar de camping.

26 april 2015

Nogmaals de stad in gegaan en weer even op andere plekken gekeken en weer even genoten van de mooie plekjes. Net weer even op andere plekjes gekeken. Het standbeeld van Maarten Luther tegengekomen en we hadden geluk dat er vandaag in Dresden een  marathon werd gelopen. Verder bleek er erg veel politie op de been in het centrum naar later bleek speelde Dynamo Dresden een thuiswedstrijd tegen ??? . Aan de beelden in de stad te zien had Dresden verloren. De Frauenkirche bezocht. Prachtige kerk helaas verboden om foto’s te maken. (toch stiekem een foto gemaakt) Het mooie weer van de afgelopen week is even voorbij. Vandaag een bui regen op onze kop gekregen maar verder is het dan weer redelijk goed weer. De verwachting is niet positief maar we hopen erop dat het mee zal vallen.