Wenen

30 april 2015 - Praag, Tsjechië

27 april 2015 We zijn uit Dresden vertrokken en zijn begonnen aan de rit naar Praag.  In Tsjechië moet je een autobaan vignet kopen en daar hebben we in principe een hekel aan en doen dat dan ook niet. Het gevolg is dat we dan over de andere wegen moeten en dat is ongeveer 30 km meer. Als je de tolweg neemt is het 126 km en wij hebben dus 158 km gereden en dat moet gezegd een prachtige route door schitterende natuur en zo hier en daar door echte oude dorpjes waar je bijna denkt dat de tijd stilstaat. Heel typisch voormalig Oostblok zijn de greppeltjes tussen de voortuintjes en de weg en natuurlijk om ieder perceel een hek. Op de meeste plekken zijn er geen putten om het regenwater af te voeren vandaar deze greppeltjes. We staan nu op camping Triocamp even boven Praag. Het sanitair ziet er redelijk uit alleen die stomme douchegordijnen voor de afscheiding tussen kleedruimte en douche. Het zijn dus wel douchecabines maar i.p.v. een half wandje een gordijn. Hier zijn die gordijnen van een dik soort dekzeil gemaakt en dat blijft redelijk goed strak hangen en plakt niet aan je lijf. In de folder staat vol trots dat ze een nieuw santairgebouw hebben gebouwd in 1992 en dat is dus 23 jaar oud en dat is te zien. Ee nieuwe renovatie is eigenlijk nodig, maar het is schoon.

28 april 2015 Vanmorgen gelijk met brood halen de dagkaartjes voor het openbaar vervoer opgehaald en dat kost pp  110 kronen. (omgerekend € 4,00) Na 10 minuten lopen stappen we op de bus en deze brengt ons naar een busstation aan de rand van de stad. Hier kunnen we de tram of de metro nemen. Het is nog steeds droog maar wel aan de frisse kant. Wij lopen achter de meute uit de bus aan en komen in het metrostation en dalen diep onder de grond. Nog nooit zo’n lange roltrap gezien. Op het kaartje dat we hebben staat dat we de rode lijn moeten hebben maar welke kant op. Even vragen voor de zekerheid en het komt goed. Middenin de stad stappen we uit en het stort van de regen en met behulp van een klein parapluutje houden we het hoofd droog. Eerst maar eens koffie drinken wat dit nodigt niet uit om de stad in te gaan. Sjouk wil perse naar de joodse begraafplaats en we proberen daar m.b.v. de stadplattegrond te komen, maar die regen blijft maar komen en het wordt ook steeds kouder voor ons gevoel. We lopen ook nog eens verkeerd en besluiten maar vroeg te gaan lunchen omdat we koud en intussen ook natte voeten beginnen te krijgen. Het wordt iets droger maar het blijft koud. Bordjes volgen naar joodse synagoge en aldaar aangekomen geen begraafplaats alleen een synagoge die een hoge entree vraagt. We besluiten maar op de tram te stappen en vervolgens op de bus en zijn om 14.30 weer terug op de camping. Kachel op volle toeren en stoken maar.  I.v.m. de weersverwachting besluiten we om verder van Praag af te zien en morgen verder te trekken naar Brno. Slimme Sjouktje ziet dat deze camping nog gesloten is en onderzoek toont aan dat er geen andere campings in Brno zijn. Met 50 km meer zitten we in Wenen en we denken dat we dat maar gaan doen.

29 april 2015. Vanmorgen werden we om 07.00 uur koud, gelukkig niet te koud, wakker en dat betekent altijd dat er een heldere nacht is geweest. Dus eerst de kachel op volle toeren aan en nog een uurtje slapen. Dan voorzichtig de verduistering van het dakluik wegschuiven en wat zien ik, een blauwe lucht. Overleg in bed en we besluiten nog een dagje Praag in te gaan. Het is wel fris maar het zonnetje schijnt en dan is het best wel aangenaam. Openbaar vervoer naar de stad is geen probleem meer want we weten intussen precies waar we moeten uitstappen en voor het vervolg weer moeten instappen. Heerlijk door de stad en natuurlijk de Keizer Karelbrug overlopen. Naast de brug in het zonnetje koffie gedronken en terug de oude stad in. We zijn hier zo’n 20 jaar geleden voor het laatst geweest en vele gebouwen komen ons bekend voor. Tijd voor de lunch en we vinden een heerlijk terrasje net naast de wereld beroemde klok van Praag, achter een windscherm en in de zon, heerlijk in 2-er lij opzicht. We kuieren nog wat door de stad en gaan weer richting de tramhalte waar we gisteren ook na het bezoek aan de synagoge zijn opgestapt. Plotseling zeg ik tegen Sjouk, he daar is de joodse begraafplaats, het korte termijn geheugen mag dan minder worden maar het andere geheugen is nog perfect want ik herkende het meteen. Rijen voor de deur en een pittige entreeprijs doen ons besluiten om toch maar op de tram te stappen want het wordt alweer een beetje frisser. Terug dus en een glaasje een potje koken en morgen weer verder.

30 april 2015 – reisdag We zijn  voorspoedig vertrokken door de regen van eergisteren was de grond toch aardig nat maar ik dacht van de blokken af laten rijden en dan meteen door naar het pad. We hadden 333 km voor de boeg en tolwegen staat uit op de navigatie. In het begin rondom Praag was een ramp, slechte- en smalle wegen, druk, veel stoplichten en veel wenden en keren. Na 60 km werd het een stuk beter van de weg werd 4 baans en de kwaliteit verbeterde zienderogen. We hadden nog wat Tsjechische Kronen over en daar moest nog een bestemming voor gevonden worden. Broodje, bloemkooltje en de rest omgezet in bier. We hebben nog iets over. Na het passeren van de grens met Oostenrijk werd de weg weer uitstekend en om 15.30 kwamen aan op de camping in Klosterneuburg. We blijven hier tot maandag en vertrekken dan naar de verzamelcamping van de Griekenlandreis. Daar zijn dit weekend de wereldkampioenschappen surfen dus daar moeten we even wegblijven. Het weer ziet er minder goed uit dus even afwachten of we morgen op de 1e mei naar Wenen kunnen op de fiets en anders kunnen we altijd nog met openbaar vervoer dat hier om de hoek is, trein en bus. Op de camping is het redelijk druk i.v.m. deze 1e mei. Ze hebben hier allemaal een lang weekend.

We hebben weer gratis internet dus zal ik maar weer een bericht in de lucht slingeren.            Groetjes en tot horens  - Kees en Sjouktje

1. J.E. de Boer:
    3 mei 2015
    Zojuist het verhaal gelezen over Praag en Wenen, ja bij regen is een stad minder mooi. Wij staan op camping ''t Meulenbrugge bij Vorden en zijn voor een 50 jarige bruiloft en een onverwacht sterfgeval enkele dagen naar huis geweest. Het is in Nederland redelijk, dus er kan hier gefietst worden.
    Goede reis naar jullie verzamelplaats.
    Gr, Annie en Jan
  2. Bert en Riekje:
    4 mei 2015
    Verder naar het zuiden houd de regenwel op ,en een autoweg ontwijken kan soms lastig zijn maar verder gaat het goed begrijp ik
    Wij gaan morgen we op camperreis naar Ijsland en rijden eerst naar Hirtshals om daar met de veerboot de oversteek te maken
    Met de ANWB in het najaar naar Spanje
    Gr Bert en Riekje en nog een goede reis